Mi alapján állitottuk össze a munkafüzeteket?

 

A munkafüzet sorozatot olyan magyar pedagógusok állították össze, akik mind az iskolai oktatásban, mind az egyéni fejlesztésben nagy tapasztalattal rendelkeznek ennek a módszertannak az alkalmazásával. Sok éves tapasztalatuk azt mutatta, hogy az általában magasabb szintü tanulmányoknál (felső tagozat, ill. középiskola) felszínre kerülő problémák döntő többsége valójában az egy-egy tantárgy megalapozásánál kimaradt hiányosságokra vezethető vissza. Amikor az alapokat kezelték, a magasabb szintü tudás hamar könnyen elsajátíthatóvá vált. Amennyiben ezt nem kezelték, hiába készítették fel a tanulókat az aktuális tárgyból óráról órára, a tantárggyal való kapcsolatuk csak addig javult, míg korrepetálás alatt álltak, utána visszaestek, de lényeges stabil emelkedés nem történt.
Most, a sok év alatt kiforrt, bevált, átadható lépéseket foglalták össze egy olyan segédanyagban, aminek használata egyszerü, de mégis eredményt hoz mindazok számára, akik pontosan követik az Útmutató részben leírtakat, és végigviszik a tanulókat a feladatokon. A munkafüzetek alkalmazása azok kezében is eredményes, akik magát a módszert nem ismerik, de természetesen hatékonyabb, ha a módszer elméletét megérti a segítő, így az alkalmazásnál magabiztosabb, tudatosabb, és az eredmény gyorsabban elérhető.

A sorozat részei

Javasoljuk hogy bármilyen tantárgyi probléma esetén a munkát  a Nyelvtan csomaggal  kezdjék!
A nyelvtan csomag munkafüzetei megadják azokat az alapokat, melyek minden további tantárgy feldolgozását hatékonyabbá teszik, fejlesztik a szókincset, a fogalmazási- és kifejezőképességet és az értő olvasást.
Bár a csomag első két munkafüzete alapvetően alsósok számára készült, a nagyobb korosztályoknak is ezzel javasoljuk a kezdést. Épp ezek az alapok azok, amik sok tanulónál hiányosak, és ha ezek nem stabilak, nincs mire építkezni. Azok a felsősök, akik ezeket a szavakat értik, természetesen gyorsabban tudnak haladni és őket érdemes választékosabb, összetettebb mondatok alkotására  ösztönözni. A tesztek szerint a felsőbb osztályosok képességeit éppúgy emelték ezek a füzetek, mint az alsósokét.

Az 6-tól kisebb osztályosok esetében azt javasoljuk, hogy az első két munkafüzetet dolgozzák fel teljesen a megadott sorrend szerint, és a Szófajok munkafüzetet egyelore "szótárkén" használják.  Azokat a szófajokat, amiket az iskolában tanulnak, dolgozzanak fel a munkafüzetben is, de a teljes Szófajok munkafüzet feldolgozását csak 6 osztályban, vagy az után végezzék el.

 

Nyelvtan csomag

1. Útmutató
2. A tanulás szavai
3. Nyelvtan - Alapok
4. Nyelvtan - Szófajok

1. Útmutató

Külön a segítők számára állítottuk össze az Útmutatót, amely megmutatja, hogy milyen lépéseket kell megtenni a leghatékonyabb feldolgozás érdekében. A leírás kitér a csoportos és az egyéni fejlesztésre is. Hasznos tanácsokat ad a gyakran előkerülő problémák kezeléséhez. Például: Látom, hogy érti a szót, mert meg tudja határozni, de nem tud vele mondatokat alkotni. Vagy: Egyáltalán nem tud mondatokat alkotni a tanulóm, mit csináljak?

2. Tanulási szavak

A munkafüzet a tanulással kapcsolatos kulcsszavakat tartalmazza, mint például:  tanulás, alkalmazás, kommunikáció stb. Sok olyan szó is szerepel benne, ami felsőbb osztályosoknak elsőre egyszerűnek tűnhet, de elképzelhető, hogy alkalmazni, könnyedén mondatokba foglalni mégsem tudják azt. Alapvetően az alsós korosztály számára készült, de ahhoz hogy egy felsős tanulóval gördülékeny legyen a magasabb szintű munka, mindenképpen javasolt, hogy ezt a munkafüzetet dolgozza fel kezdő lépésként. Ez a munkafüzet hangolja rá a tanulót a módszer használatára. E nélkül a tantárgyi szavak feldolgozása kevésbé hatékony.
Javaslat folyamatos feldolgozásra: 3. osztály, és afölött  jó olvasástudással rendelkezők számára.

3. Nyelvtan - Alapok

Tapasztalataink mind azt mutatták, hogy az a tanuló, akinek problémája van a magyar nyelvtannal, minden más tantárggyal is nehezebben boldogul. Egy szélsőséges esetben egy 7. osztályos kislány szülei azzal kerestek meg, hogy nehéz a kislánynak a hetedik osztály, túl sok új tantárgy van, sok mindenből egyeseket kap, és a tanárok is megmondták, hogy félévkor több tantárgyból is meg fog bukni. Egy kis felmérés után előkerült, hogy valójában a lánynál a magyar ABC alapjaiban vannak hiányosságok; konkrétan a rövid és hosszú magánhangzók használatával. Mivel ebben bizonytalanságai voltak, hiába jegyzetelt órán szorgalmasan, amikor otthon a jegyzeteiből tanulni akart nem értette meg, amit leírt.

Ezzel a 7. osztályos kislánnyal a magánhangzókat kellett alaposan megtanítani, és utána a jegyei minden tantárgyban jelentősen megugrottak annak ellenére, hogy a tantárgyakkal külön nem foglalkoztunk. A nyelvtan használata teszi érthetővé a kommunikációt. Ha ezzel valakinek problémái vannak, akkor megértése csökken minden területen. Így elsődleges a nyelvtan tökéletes megalapozása minden tanulónál.
A Nyelvtan-Alapok munkafüzetet már alsós tanulók is tudják használni. A felsős tanulók számára is javasolt a feldolgozása, a nyelvtan alapszavainak stabilizálása, elmélyítése céljából.
Néhány címszó a munkafüzetből: betü, nyelv, szó, szóto, toldalék, rag, írásjel, mondatfajta stb.

Javaslat: A tanulás szavai munkafüzet feldolgozása után ajánljuk.

 

4. Nyelvtan - Szófajok

Ezt a munkafüzetet hatodik osztálytól javasoljuk. Segíti a tananyag elsajátítását, ismétlését. Hatékonyan alkalmazható idegen nyelv tanulásának előkészítéséhez, akár felnöttek számára is. A főbb szófajokat foglalja magában, valamint ad meghatározást és gyakorlatokat a megértés segítségéhez.

Javaslat: A Nyelvtan - Alapok munkafüzet feldolgozása után ajánljuk.

 

Matematika csomag

A matematika csomag célja a matematikai kulcsszavak fogalmi megértésének elősegítése. Az anyagok nem helyettesítik a tankönyveket, és a gyakorlást sem. Ezek mellett biztosítja a tárgyban való gondolkodás, és a sikeres alkalmazás nélkülözhetetlen elemét: a szakterület kulcsszavainak megértését. Ezek a munkafüzetek megadják a diákoknak azt a képességet, hogy "matematikául" értsenek, gondolkodjanak, és cselekedjenek. 

Javaslat: A legnagyobb javulást úgy tudja elérni gyermekénél, diákjainál, ha a Tudáskulcs kezdő csomaggal kezdik a munkát, aztán a Matematika csomag anyagain is folyamatosan haladnak.

A csomag tartalma:

1. Számtan
2. Matematika 1.
3. Matematika 2.

1. Számtan

A munkafüzet a számtan alapfogalmait tartalmazza. Ezekkel a fogalmakkal már az alsós osztályokban találkoznak a tanulók, ennek ellenére sokszor felsőbb osztályokban az okozza a problémát, hogy ezek a látszólag egyszerü fogalmak nem lettek a szükséges mértékben elsajátítva. Így amikor egy összetettebb összefüggést kellene megérteni, a diák már nem éles eszü, összezavarodik, nem tudja követni a tanárt. Ennek oka az alapok hiányában keresendő. Ez a munkafüzet remek lehetőség arra, hogy bármilyen korú diák kezelje vele számtani bizonytalanságait.
Néhány címszó a munkafüzetből: mennyiség, relációs jel, számjegy, szabály, helyi érték stb.

Javaslat: A Tudáskulcs kezdő csomag munkafüzeteinek feldolgozása után ajánljuk, folyamatos feldolgozásra.

2. Matematika 1.

A munkafüzet egyes szavaival korábban is találkozhatnak érintőlegesen a tanulók, de az 5. osztályban kezdik el komolyabb alkalmazásukat. A feladatmegoldásokhoz itt már nem elég a felszínes ismeret, teljes megértés kell.  Nagy hasznát veszik a munkafüzetnek az 5. osztályos és nagyobb tanulók.

A munkafüzet nagyon szorosan épül a Számtan munkafüzetre, az ott meghatározott szavakat ez a munkafüzet már nem részletezi. A feldolgozásnál, ha a Számtan alapjai nincsenek teljesen elsajátítva, előfordulhat, hogy vissza kell térnie a Számtan anyagban lévő szavakhoz.  Ezért javasoljuk, hogy legyen mindig kéznél a Számtan anyag is, amikor ezen a munkafüzeten dolgozik.
Néhány címszó a munkafüzetből: természetes szám, tört, reciprok, összetett szám, ellentett, abszolút érték stb.

Javaslat: Számtan munkafüzet feldolgozása után ajánljuk.

3. Matematika 2.

Ez a kiadvány szorosan építkezik a korábban megjelent  Számtan és a Matematika 1. kiadványokra. A korábban meghatározott szavakat itt már megértett, feldolgozott szóként használjuk. A feldolgozás menete is kissé eltér a korábbiaktól, mivel a tankönyvek felépítése különböző, így nagyobb szükség lehet felnőtt segítségére, aki összehangolja a munkafüzet használatot a tananyaggal.

A fogalmak elsajátítása alapvető a megértéshez, de a gyakorlást nem pótolja. Ennél az anyagnál ez még nagyobb hangsúlyt kap.

Néhány címszó a munkafüzetből: halmazok, egyenlet, százalék számítás, arány , számrendszer stb.

Javaslat: A Számtan és a Matematika 1. munkafüzet feldolgozása után ajánljuk.